Pět důvodů, proč lidé nejčastěji prokrastinují, a jak na ně

Pět důvodů, proč lidé nejčastěji prokrastinují, a jak na ně
Autor: istockphoto.com
1. srpna 2018 • 06:00

Prokrastinuje většina z nás. Někteří možná právě teď při čtení tohoto článku. Odkládáme práci, do které se nám nechce, věnujeme se nedůležité činnosti a výsledkem je špatný pocit a o dost méně času na daný úkol. Podívejte se na nejčastější příčiny prokrastinace a hlavně na způsoby, jak na ni vyzrát!

1. Nechce se vám

Můžete to nazvat „nedostatkem motivace“ nebo prostě „nechce se mi“. To je asi nejčastější důvod, proč lidé raději místo učení vytřídí šatník a umyjí okna a místo psaní reportu klidně zalévají v práci květiny sobě i ostatním.

Ano, vždycky máte možnost najít něco zábavnějšího nebo něco, pro co budete „více motivováni“. Až na to, že to teď není potřeba. Zkuste s tím vaším úkolem prostě začít. To vám dá tu nejlepší motivaci pokračovat a prokrastinaci přemoci.

2. Přijde vám to nudné a otravné

Chápeme, napsat report, který si stejně skoro nikdo nepřečte a za týden budete psát další, je otrava. Žehlení – nuda! Vyplnit tabulku – ach jo, dokola to samé! Zkuste to ale jinak – vymyslete si, co by vás při tom mohlo bavit. K reportu si přineste dobrou kávu. K žehlení si zapněte seriál, k tabulkám si pusťte svůj oblíbený playlist ze Spotify. Představte si cokoliv, co vám nudný úkol zpříjemní, a na to se zaměřte. Nakonec – stejně to musíte udělat, tak proč si to ještě hnusit!

3. Váš úkol vám přijde složitý

Možná máte před sebou složitý úkol a úplně přesně nevíte, kudy na něj. Nebo máte pocit, že to bude dlouhé, náročné na pozornost, možná přesně nevíte, jak se to celé bude vyvíjet, a myšlenky vám skáčou jedna přes druhou.  Zkuste si celý úkol rozdělit na dílčí podúkoly. Máte napsat  report? Začněte tím, že si dáte dohromady podklady. Chcete si konečně udělat pořádek ve fotografiích, které jste vždycky uložila do počítače a nikdy netřídila? Začněte třeba jen letošním rokem. Myslete vždy jen na jednu část celého úkolu. Ty další můžete promyslet, až na ně přijde čas.

4. Máte úkolů víc a přeskakujete mezi nimi

Máte to tak každé ráno: Chcete se zbavit emailů, musíte něco nastavit v počítači, zkontrolovat a poslat. Začnete u mailů, než odpovíte prvnímu, napadne vás něco jiného, pak přeskočíte do systému a než se člověk naděje, dívá se na Facebook, co je nového. Zkuste si napsat seznam a dodržet pořadí úkolů. Při neustálém přeskakování od nedodělaných věcí mezi sebou nejen ztrácíte pozornost a koncentraci, ale také čas a energii, protože „dostat“ se zpátky do psaní textu chce zase nějakou dobu, aby si člověk uvědomil, kde skončil a co chtěl vlastně dál říci.

5. Máte až příliš na dosah „rušiče pozornosti“

Ikonka obálky v rohu pracovní plochy vás nutí podívat se, kdo vám píše mail. Upozornění z messengeru, že se něco děje na Facebooku. Pohled na hromadu špinavého prádla, které se má vyprat, když vy máte v plánu se učit. To všechno volá: Přeruš práci a vyřeš teď MĚ! Věcí, které ruší naši pozornost, jsou pochopitelně mraky. A málokdo má tak silnou vůli a motivaci, aby nepodlehl. Obzvlášť, pokud je úkol nudný, složitý, jste líní… tady pomůže jediné: Zkuste co nejvíce rušičů odstranit z vašeho dosahu. Ukliďte si pokoj i pracovní stůl. Někteří lidé se odpojují od internetu, protože je až příliš láká podívat se, co nového na Instagramu. Mobil dejte potichu a klidně do tašky. A řekněte si, že kam na oběd vyřešíte hned, jak dopíšete první stránku. Tady jednoznačně platí: Co oči nevidí, to mě neruší.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.