Tyto potraviny jsou plné vitaminu D a pomáhají zlepšit imunitu! Kdo ho nesmí jíst v tabletách? | Moje zdraví

Tyto potraviny jsou plné vitaminu D a pomáhají zlepšit imunitu! Kdo ho nesmí jíst v tabletách?

Tyto potraviny jsou plné vitaminu D a pomáhají zlepšit imunitu! Kdo ho nesmí jíst v tabletách?
Vitamin D • Autor: istock.com
20. února 2024 • 05:00

Vitamin D se společně s vitaminem K2 podílí na efektivním vstřebávání a ukládání vápníku do kostí a zubů, jinak se vápník může ukládat v cévních stěnách a měkkých tkáních a výrazně zvyšovat riziko nemocí srdce a cév. 

„Déčko“ má také pozitivní vliv na imunitu, kterou je dobré posilovat průběžně po celý rok. Podílí se také na regulaci krevního tlaku, na růstu krevních, svalových a kožních buněk. Při dostatečných dávkách zlepšuje imunitu i šanci na vyléčení nemocí a působí i jako prevence proti respiračním onemocněním.

Video se připravuje ...
Kila pod kontrolou: Proč potřebujeme vitamin D?VIDEO 

Nejlepší zdroj vitaminu D

Vitamin D si vytváříme především ze slunečních paprsků, někteří odborníci tvrdí, že až z 90 %. Ty ale musí na zemský povrch dopadat pod určitým úhlem svíraným se zemským povrchem. Ten ovšem v České republice dosahují sluneční paprsky přibližně od půlky května zhruba do půlky září.

Zbytek člověk přijímá ve stravě. Dospělá česká populace přijímá z obvyklé stravy v průměru 3,6 μg vitaminu D za den. Doporučená denní dávka je ovšem více než 15–20 μg na osobu a den. Dostatek vitaminu D má z obvyklé české stravy podle výzkumu Centra zdraví, výživy a potravin v zimě jen jedno procento lidí ve věku 19–90 let.

„Určité množství vitaminu D sice obsahují mléko a mléčné výrobky, nicméně jeho hlavním zdrojem je rybí tuk. A zde narážíme na problém, protože je u nás konzumace ryb poměrně malá,“ uvádí MUDr. Petr Tláskal z FN Motol. Studie jasně ukazují, že příjem vitaminu D je nízký prakticky ve všech věkových skupinách. Řešením může být úměrné sluneční záření a v zimním období vyšší konzumace přirozených zdrojů vitaminu D a v zimním období a obzlášť v čase epidemií přidat i potravinové doplňky.

Jak správně užívat vitamin D?

Vitamin D se do těla lépe vstřebá, pokud ho doplníte vitaminem K2. "Déčko" totiž pomůže ke vstřebávání vápníku ze střeva do krve, vitaminem K2 zase přenáší  vápník z krve do kostí. Nejlepší je přidat i hořčík, který je také důležitý pro správné fungování vitaminu D.

Pozor ale! Ti, kdo užívají warfarin na ředění krve, si musí na užívání vápníku i vitaminu K2 dát vždy pozor a nikdy ho neužívat bez porady s lékařem. V některých případech by totiž tyto doplňky stravy mohly zhoršit riziko nemocí srdce a cév. 

Která jídla jsou bohatá na vitamin D?

Ryby

Nejvíce vitaminu D najdeme v rybách – vhodné jsou například treska a tresčí játra, sleďové filety, sardinky, tuňák nebo losos. Ryby jsou navíc bohaté i na omega-3 mastné kyseliny, které také výrazně přispívají ke zvýšení imunity.

Mléko a mléčné výrobky

Mléko je veřejnosti známé spíše v souvislosti s obsahem vápníku. Je ale i zdrojem vitaminu D. Můžete kupovat i výrobky, které jsou touto složkou obohaceny.

Vaječný žloutek

Kromě vitaminu D obsahuje i lecitin, který snižuje vstřebávání cholesterolu. Vejce si dopřávejte klidně každý den.

Houby

Zdrojem vitaminu D jsou i houby, tedy ty, které vyrostly v přírodě na slunci, nikoliv ty pěstované pod umělým světlem.

 

Autor: Pavla Skurovcová, Markéta Grosmanová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.