Jak dítě připravit na školu? A co dělat, když zjistíte, že ještě připravené není? Nejen na to se můžete ptát speciální pedagožky Světlany Drábové v našem on-line chatu. Odpovídat bude ve čtvrtek od 13 do 14 hodin, otázky můžete pokládat již nyní.
Mgr. Světlana Drábová vystudovala Pedagogickou fakultu Technické univerzity v Liberci a speciální pedagogiku na UJAK v Praze. Její doménou je předškolní pedagogika, především pak pedagogické poradenství a diagnostika.
Šišlání u dítěte nepodceňujte. Více čtěte zde.
Od roku 1998 pracuje v soukromé speciálně pedagogické praxi pro děti s nejrůznějšími poruchami a oslabeními (specifické poruchy učení – dyskalkulie, dyslexie, dysortografie, dysgrafie – grafomotorické obtíže, ADHD apod.). Během prázdninových měsíců také pořádá reedukační tábory pro děti se specifickými potřebami vzdělávání.
Otázky můžete pokládat již nyní zde:
jaroslav, 30. srpna 2018
Dobry den, syn jde do skoly az pristi rok, nevim, jestli resit pripravu do skoly uz ted nebo s tim zacit az pristi leto? Menime ted skolku, protoze si nejsem jisty kvalitou te minule, a tak jsem zvedavy na nazory na syna od novych pani ucitelek. Udajne nevydrzi sedet a v klidu kreslit nebo modelovat, ja s nim doma ale takovy problem nemam. Tak bych vas chtel poprosit o radu, jak dite zaujmout, aby vydrzelo sedet u stolu a malovat nebo neco tvorit?
Je důležité v předškolmím roce věnovat přeškolní přípravě pozornost. Pracovat v kratších intervalech, ale pravidelně. Zaměřit se na rozvoj komunační dovednosti, rozvoj jemné a hrubé motoriky, prostorovou orientaci - např pojmy před x za, hned před x ned za, nad x pod... Další významnou oblastí jsou sociální dovednosti, základy společenského chování, komunikace s vrstevnickou skupinou a dospělými... Také nemohu opomenout předčtenářské a grafomotorické dovednosti - uvolńovací cviky - je důležité využívat vhodné ergonomické pomůcky nepř. pastelky a tužky s výřezy firmy Stabilo jsou ohromným pomocníkem při vyvozování a fixaci správného držení psacího náčiní. Stejná firma má i velkou škálu gelových inkoustových per, která jsou vhodná pro děti po nástupu do školy, ale i později. Pokud u dítěte přetrvávají nebo se zhoršují jakékoli obtíže, je vhodné vyhledat i v předškolním či školním období pomoc speciálního pedagoga, PPP nebo SPC. V případě odklado školní docházky rozhodně je nutné s dítětem pracovat s odborným vedení. Já se touto prblematikou již více než 20 let zabývám ve své speciálně pedagogické poradně Prodys v Týnci nad Sázavou, www.prodys.cz.
Karolína, 30. srpna 2018
Dobrý den, mám 7 letou dceru, jde do druhé třídy., V první třídě často brečela, nechtěla do školy, že se jí stýská. Ve škole jí to jde, ale je často nejistá, paní učitelka říká, že se pořád na všechno dokola ptá, i když ví jak to udělat. přitom je moc šikovná, dobrá ve sportu, prostě podle mě nemá důvod mít malé sebevědomí nebo cítit nejistotu. Co s tím můžu udělat? Děkuji za odpověď. Karolína
Zdá se, že se jedná o opožděný vývoj v sociální oblasti, podporujte ji, chvslte ji, předávejte jí zodpovědnost s kompetence za její chování do jejích rukou - postupně, ale nekompromisně. Pozor na přepečovávání. Také vztahy s vyrstevníky a trávení dostatku času s nimi může dívence výrazně pomoci.
Krista, 30. srpna 2018
Dobrý den, jsem dyskalkulik, jak velká je pravděpodobnost, že mé dítě bude taky? Dcera jde letos do první třídy, tak nevím, jestli se na učitelku s mou obavou obrátit hned a nebo počkat? Případně, kdy bychom měly navštívit psychologickou poradnu? Děkuji Kristýna
Vůbec se zmíněná porucha nemusí vyskytnout, pokud se objeví v další generaci, většinou v závažnější podobě. PPP vyhledejte hned, jakmile byste pozorovaly potíže v oblasti prostorové orientace, orientace v číselné ose či matematických operací.
Julie, 30. srpna 2018
Dobry den, da se poznat jeste ze skolky ze dite bude mit nějakou poruchu učení?
Již v předškolním věku se u dítěte obvykle objevují nerovnoměrnosti ve vývoji dítěte, které mohou nasvědčovat budoucímu rozvoji poruch učení. Opožděný rozvoj komunikačních dovedností, poruch hrubé a jemné motoriky, poruchy koncentrace pozornosti a pracovního tempa hypoaktivita, hyperaktivita, nepodnětné sociální prostředí.
Hanka, 30. srpna 2018
Dobrý den.Syn 11let s epilepsií.Zjištěno u něj ADD.Kolik času by měla max.zabrat domácí příprava. Jde do 6.třídy.Přijde mi to moc učit se 2-3 hodiny denně. Popř.děkuji za tipy,jak mu usnadnit přípravu na testy.
Děkuji.
2-3 hodiny je opravdu dost. Je důležité kombinovat různé techniky učení (názorné, využívat rytmus, předčítání či předříkávání látky, diktafon pokud dítě nemá rozvinuté čtení s porozuměním...). Také je vhodné rozdělit školní přípravu do kratších úseků a střídat činnosti.
například Jan, 30. srpna 2018
Má příprava v předškolním věku vliv na stres, případně rozvoj poruch učení? Já při nástupu do první třídy četl plynně, moje neteř nejspíš při nástupu nebude číst vůbec. Zajímá mě, zda ji tím rodiče vystavují zbytečnému stresu.
Dle mých zkušeností není to, že dítě čte před nástupem do první třídy výhrou. Jsou děti, které se naučí číst sami. Výuka čtení psení a počítání je však úkolem první třídy nikoly předškolního věku. V tomto období by dítě mělo rozvíjet percepční dovednosti (akustickou, optickou a prostorovou oblast), sociální dovednosti, pracovní návyky, komunikační dovednosti, pohybovou koordinaci společně s rytmickými a grafomotorickými dovednostmi. To je podle mých zkušeností úkolem předškolního vzdělávání. Pokud dítě nemá zájem o čtení a počítání, mají rodiče možnost požádat o odklad školní docházky. Není vhodné jej však využívat zbytečně. Školní zralost u dítěte, pokud jsou rodiče nejistí vyšetří PPP nebo SPC.
Slávka , 30. srpna 2018
Dobrý den, všude se dočítám, že je důležité dítěti pořídit ergonomické tužky. Můžete mi proto poradit, jaké tužky a pero mám synovi koupit do první třídy? A je ergonomie opravdu tak důležitá nebo se jen z komára dělá velbloud? Měla jsem pro něho školní výbavu nakoupenou už před prázdninami, ale všechny tužky a pastelky zlámal, takže musím koupit nové. O bombičkovém peru ani nemluvím. Děkuji, Slávka H.
Určitě ergonomický tvar psacího náčiní usnadňuje dětem psaní. Celou škálu pro všechny věkové skupiny má dle mé letité zkušenosti např. firma Stabilo. Obrázky pomůcek stejně jako informace o správném, ale i nesprávné sedu a úchopu naleznete na www.prodys.cz
Renata, 30. srpna 2018
Dobrý den, moje dcera má velké problémy s držením psacích pomůcek. Jsou jí teď 4 roky, ale pořád ji to nemůžeme odnaučit. POradila byste mi, prosím, nějaké tipy? Případně můžu jí pořídit nějaké speciálně uzpůsobené psací potřeby, které ji k tomu navedou, aby chyby s držením pastelek nebo tužek neopakovala? Děkuji.
kolem čtvrtého roku života začínají děti fixovat správný úchop. jedná se o nejdůležitější období. Vhodnými pomůckami jsou pastelky a tužka firmy Stabilo Easy color, Easy graph pro praváky či leváky. Jsou nenahraditelným společníkem při počátečních grafomotorických dovednostech. Ve škole pak stejná firma nabízí pera Easy originál nebo Easy Byrdy pro praváky a leváky. Další možností je Easy Fun a Easy Bady. Všechna pera jsou inkoustová. Při nákupu pera je vždy nutné posečkat do období, kdy dítě ve škole má nabídnutu tuto možnost. Rodina by z přechodu ze psaní tužkou na pero měla udělat rodinnou slavnost - jedná se významný mezník v životě prvňáčka. Pero by si malý písař měl vždy vyzkoušet a vybrat barvu, která se mu líbí. může být důležitou motivační složkou.
Martin S., 30. srpna 2018
Dobrý den! Můj šestiletý syn moc rád kreslí, tak ještě před nástupem do školy umí psát písmenka. Bohužel si navykl špatné držení tužky. To správné jsme ho už naučili, ale často ho přistihnu, jak si maluje a drží tužku v původním špatném stylu. Na upozornění někdy reaguje velmi rozmrzele, že se mu tak maluje lépe a je to zrovna "důležité". Pořídili jsme mu teď do první třídy, kam půjde, pastelky Stabilo, rovněž takovou tvarovanou násadku na tužku a podobně. Máte prosím nějaké rady - metodologii, jak postupovat, aby se ze správného držení stal běžný návyk? Díky moc.
Je důležité, zkusit používat ergonomické pomůcky - ty od firmy Stabilo - easy graph a easy originál je výbornou volbou. Přesto, pokud se úchop nezautomatizuje během ě max. tří měsíců, je vhdné absolvovat Kurz nápravy grafomotorických obtíží Dr. Heyrovské. Je momentálně jedinou metodou, která umí nesprávné držení napravit. Správný úchop dítě fixuje zpravidla mezi čtvrtým a pátým rokem života. Pokud si v tomto období zafixuje neprávné držení psacího náčiní, nenexistuje jiná účinná metoda nežli výše jmenovaný kurz.