Osm důvodů proč jíme, i když nemáme hlad. Zbavte se jich a zhubnete | Moje zdraví

Osm důvodů proč jíme, i když nemáme hlad. Zbavte se jich a zhubnete

26. srpna 2021 • 14:00

Hlad je převlečená žízeň, to je zlaté české pořekadlo. Někdy tomu je ale skutečně tak. Důvod, proč navštěvujeme opakovaně ledničku a přitom jsme po vydatné večeři, se jmenuje falešný hlad. Poradíme vám, jak ho porazit vlastními zbraněmi.

Redakce časopisu a webu Moje zdraví se spojily, aby společně podpořily projekt Chraň se na podporu prevence některých závažných onemocnění, která v době koronavirové pandemie zapomínáme hlídat. Projekt vznikl ve spolupráci s iniciativou Loono (www.loono.cz). Ta sdružuje tým mladých lékařů, studentů medicíny a dalších profesionálů, kterým záleží na tom, aby se lidé více zajímali o prevenci. V červenci a srpnu vám přinášíme články o rizicích obezity a cukrovky.

10 superpotravin, které vám pomohou zhubnoutVIDEO 

Naučte se pracovat se svou chutí

Člověk by měl jíst, ne když má hlad, ale aby mu předešel, to je první pravidlo hubnutí. Potvrdí vám ho každý dietolog. Dalším důvodem je samozřejmě chuť jídla, která nám přináší libé pocity, a proto ho vyhledáváme. Jenže při hubnutí se musíme naučit s chutěmi pracovat tak, abychom nejedli, co nám chutná, ale chutnalo nám to, co jíme.

Nejčastěji tloustneme proto, že jíme ze špatného důvodu – protože máme hlad. Zdá se to jako hloupost, ale jíst bychom měli pro doplnění energie a ne až proto, že potřebujeme zahnat nepříjemný pocit v břiše. Ten navíc často ani není způsobený nedostatkem potravin. Přečtěte si osm nejčastějších důvodů falešného hladu a rady, jak ho oklamat.

1. Dehydratace

Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň. Nepomůže na ni ale pivo, ale sklenice vody. Počkejte dvacet minut a pokud i potom budete mít hlad, pátrejte dál.

2. Málo spánku

Opakuje se to v každém článku o hubnutí: Spěte, spěte, spěte. Laický rozum sice velí, že pokud méně spíme, tělo více pracuje a spaluje tuky. Naopak. Pokud spíte dlouhodobě méně než 7 až 8 hodin denně, vaše tělo nestíhá regenerovat a nehubne. Potřeba spánku je individuální, obecně se ale pohybuje kolem osmi hodin denně. Výrazně méně či více spánku tělu škodí. Nedostatek spánku může navíc zvýšit hladiny ghrelinu, hormonu, který stimuluje chuť k jídlu. A je také logické, že pokud jste víc vzhůru, více jíte.

Pokud vás trápí problémy se spánkem, podívejte se na naše video, kde vám poradíme, jak se lépe vyspat.

Deset rad, jak se lépe vyspatVIDEO 

3. Nedostatek bílkovin

Pokud vaše strava neobsahuje dostatečné množství bílkovin, jste unavení a máte brzy hlad. Potraviny, jako jsou například řecký jogurt, vejce a libové maso, vás udrží plnější déle.

4. Jíte hodně zpracovaných sacharidů

Po bílém pečivu, sladkých buchtách nebo sušenkách máte brzy hlad, protože vám vystoupá rychle hladina cukru v krvi, což způsobí další chutě.

5. Jste vystresovaní

Kdo by to neznal. Když se nám nedaří, jdeme si koupit čokoládu nebo zmrzlinu na nervy. Příkladem jsou americké filmy, kde hlavní hrdinka vždy po rozchodu s přítelem dlabe zmrzlinu z dvoulitrového kelímku polévkovou lžící.

Jestliže jíte proto, abyste se uklidnili, jíte ze špatného důvodu. Zajděte si raději na jógu, meditujte, jděte do přírody, pusťte si hudbu. Jezte pro doplnění energie a ne pro lepší pocit následovaný vinou.

6. Jíte málo tuku

Některé redukční diety omezují tuk na minimum. Ale tuk je pro naše tělo nezbytný, dodává energii a rozpouští se v něm většina tělu potřebných vitamínů. Konzumujte ale ty zdravé – například v ořeších nebo v avokádu. Ty vás zasytí a neztloustnete.

7. Nejíte pravidelně

Jestliže přeskakujete svačiny, čeká vás večer vlčí hlad a přiberete hezky rychle. Snažte se, aby mezi jídly neuplynuly více než čtyři hodiny a nasnídejte se nejdéle do jedné hodiny po probuzení. Nevystresujte si tělo zbytečným hladem, který způsobí jen to, že se vám každá snědená potravina hned uloží na bocích.

8. Jíte příliš rychle

Znají to zejména maminky s malými dětmi. Jídlo do sebe musíte naházet dostatečně rychle, než se váš potomek probudí nebo začne brečet. Některým tenhle zlozvyk zůstane už napořád. Dalším peklem pro váš žaludek je rychlý oběd u počítače, kdy ani nevnímáte, co jíte.

Pokud se najíte příliš rychle, do vašeho mozku nestíhá doputovat signál ze žaludku, že už je plný, včas. To znamená, že jíte a jíte, i když už jste dávno sytí. Žvýkejte pomalu a udělejte si z každého jídla malý rituál, kdy nebudete spěchat a bude to jen váš čas pro sebe. Kromě pozitivního účinku na vaši váhu vám to pomůže i odbourávat stres.

Podrobné informace o hubnutí a obezitě si můžete přečíst v aktuálním čísle časopisu Moje zdraví, které koupíte na stáncích. Předplatné pořídíte z pohodlí vašeho domova na www.ikiosek.cz/mojezdravi nebo přes predplatne.cnc@cpost.cz.

Obálka časopisu Moje zdraví pro dvojčíslo červenec – srpen • Autor: CNC

MUDr. Martina Čermáková, garant odborného obsahu Loono je součástí týmu neziskové organizace Loono už pátým rokem a má na starosti odborný obsah. Již dva roky se stará o pacienty ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové  – aktuálně na Oddělení urgentní medicíny. Co dělat pro prevenci, vám pravidelně připomíná i nezisková organizace Loono. O týmu mladých lékařů, studentů lékařských fakult a dalších profesionálů, kteří se aktivně zapojují do osvěty o prevenci, se více dozvíte na www.loono.cz nebo na sociálních sítích @loono.cz. Jejich činnost můžete podpořit prostřednictvím portálu Darujme.cz.

MUDr. Martina Čermáková je garantem odborného obsahu Loono • Autor: Loono.cz

Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.