Na krabičkové diety si dávejte pozor

Na krabičkové diety si dávejte pozor
Před výběrem té správné krabičky se řádně informujte. • Autor: istockphoto.com
15. srpna 2016 • 13:39

V Česku působí několik desítek poskytovatelů celodenní balené stravy dodávané na klíč, jejich činnost ani většinu z podstatných vlastností jejich produktů však neupravuje žádný zákon nebo alespoň doporučení odborných lékařských společností. Jak se za této situace orientovat v široké nabídce a nesáhnout při výběru krabičkové stravy vedle?

První vizitkou firmy jsou webové stránky. Jsou vizuálně přitažlivé, přehledné, s intuitivním vyhledáváním a přinášejí dostatek informací. Najdete na nich odpovědi na všechny svoje otázky? Pokud ne, je na první pohled patrné, kam můžete zavolat či napsat a zeptat se? A jestliže to uděláte, reagují hned a jsou odpovědi uspokojivé? Co jídelníček? Znáte ho předem a na jak dlouho - na týden, na měsíc, nebo dokonce na celý rok, abyste mohli posoudit, jestli a jak často se jídla opakují?

Anebo je na stránkách k dispozici jen nic neříkající ukázkové menu na týden či pouhý den? Vadí vám něco i na tomto ukázkovém menu? Dozvíte se předem složení jednotlivých jídel, dostanete informace o obsahu bílkovin, tuků a sacharidů? Trpíte-li intolerancí určitých potravin nebo alergií třeba na ryby, mořské plody, vajíčka, ořechy či jahody, máte šanci předem zjistit, jestli je pomazánka, polévka nebo koktejl obsahují - anebo budete řešit výměnu za vyhovující jídlo až v daný den a ve stresu? Poskytuje firma zkušební den zdarma?

Nabízí vám rychlé hubnutí pomocí menu s obsahem energie kolem 4 tisíc kJ denně? Pak bude něco špatně. „Do denního menu s hodnotou pod 5 tisíc kJ pro ženy a 7 tisíc kJ pro muže nelze dostat všechny potřebné živiny, vlákninu, minerály a vitaminy,“ varuje dietoložka MUDr. Václava Kunová, která se zabývá hodnocením kvality krabičkových diet v České republice, „taková dieta je vhodná jen pod dohledem lékaře.

Pro ,domácíʻ redukci váhy bych spíše doporučila hodnotu 5,5 až 6 tisíc kJ, při které bude bez rizika podvýživy hubnout většina zdravých žen, zvláště pokud přidají pohyb a sport. Při větší fyzické aktivitě si žena ve věku kolem 40 let s lehkým sedavým zaměstnáním může dovolit i příjem 6,5 až 7 tisíc kJ - a pořád bude hubnout. Jejímu mužskému protějšku za stejných okolností stačí k redukci váhy 8-8,5 tisíce kJ. Problém je, že energetická hodnota deklarovaná firmou někdy neodpovídá skutečnosti, mnohdy bývá nižší. To však z pozice klienta neodhalíte, proto je dobré sledovat výsledky nezávislých testů krabičkových diet, ověřit si renomé odborníka sestavujícího pro společnost jídelníčky a sehnat si nějaké reference.

Kdo sestavil vaši krabičku?

* Nutriční terapeut: Absolvent zdravotnické školy, odborník v léčebné výživě s vyšším, středním nebo VŠ vzděláním (tituly DiS., Bc., Mgr.). Zastaralé označení: dietní sestra. Odborník na slovo vzatý.

*Obezitolog, dietolog, diabetolog: Lékař, absolvent lékařské fakulty (titul MUDr.). O odbornosti v oboru výživy netřeba pochybovat.

*Výživový (nutriční) poradce/specialista: Absolvent rekvalifikačního kurzu různé délky a kvality. Mezi výživovými poradci existují velké rozdíly. Dobré je, pokud absolvují kurz s akreditací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, průběžně se vzdělávají, navštěvují další školení a odborné semináře a samozřejmě sami žijí podle zásad, jež hlásají. Pozor na povrchní „rychlokvašky“ snažící se vám v první řadě vnutit různé doplňky stravy. Velká opatrnost!

*Poradce pro zdravý životní styl: Kdokoli, velká neznámá, garance odbornosti vesměs žádná. Může to být kvalitně edukovaný nadšenec stejně jako hochštapler. Vyhýbejte se mu.

Vyberte si?

Podrobné srovnání 59 prodejců krabičkové stravy působících v 65 městech ČR poskytují webové stránky www.krabickovediety.info. Zahrnuta jsou kritéria jako nabízené nutriční programy (včetně energetické hodnoty a ceny), dostupnost o víkendu, způsob objednávky, dopravy a odběru, možnosti zkušebního otestování a přizpůsobení jídelníčku individuálním požadavkům zákazníka. Nechybí ani informace o tom, kdo dietu sestavuje. Na webu najdete i zajímavé články o krabičkových dietách a vyváženém stravování.

Kvalitní krabičková dieta neobsahuje

* smažená jídla, polotovary, majonézy, výrazné, dráždivé koření a dochucovadla (hořčice, ostré octy, kečupy s nízkým podílem rajčat), tučné zálivky na saláty, nadměrně omáček

* tučné maso, mleté maso (bývá tučné), paštiky, salámy a další uzeniny (přípustná je pouze kvalitní šunka s obsahem čistých svalových bílkovin nad 90 %)

* mléko a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku (plísňové sýry a smetana jsou ve výživě zbytečné), tavené sýry

* náhražky mléčného sortimentu (např. „alternativy“ sýra, jogurty se škrobem a hodně oslazené)

* konzervované potraviny, přemíru sterilované zeleniny

* příliš často hotové, zakoupené potraviny, byť „funkční“ - müsli tyčinky (hlavně ty s polevami), proteinové koktejly (samy o sobě jsou fajn, ale ne třikrát týdně), jogurty a zakysaná mléka bez „přidané hodnoty“ v podobě obohacení ovocem či ořechy apod. (samotné si je můžete koupit sami za podstatně méně peněz, než kolik vydáte za „krabičky“)

* přemíru potravin s obsahem jednoduchých cukrů (džem, med, sladké pečivo)

* výrazně více ovoce než zeleniny (správný poměr je 1 : 2-3 ve prospěch zeleniny)

* ryby typu pangasius (nutričně mnohem cennější jsou losos, tuňák, halibut, makrela, treska)

* stále stejné potraviny a jejich kombinace (minimum pro pestrost je 30 různých jídelníčků)

Autor: Dita Váchová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.