Než vyběhnete. Jak vybrat vhodnou běžeckou obuv

Než vyběhnete. Jak vybrat vhodnou běžeckou obuv
... • Autor: iStock.com
27. července 2017 • 13:04

Boty a bezbolestný pohyb. Dvojice, která spolu neoddělitelně souvisí. Vaše boty a vaše zdraví musíte řešit jako komplex.

Výběr bot by neměl být ovlivněn jen tím, k jaké aktivitě mají sloužit, ale také zdravím a tím, komu jsou boty určené. „Pokud se člověk s nadváhou vypraví do prvního obchodu pro levné tenisky a jde pak běhat přímo na asfaltku, je to docela slušný hazard se zdravím. Když chceme začít s během, musíme mít nejen kvalitní a dobře vybrané běžecké boty, ale i dobře vybraný terén, v tomto případě třeba lesní pěšinu. Zátěž, kterou způsobuje velká hmotnost, musí být kompenzována dobře odpruženými botami a měkkým povrchem pro běh. Tak můžete sebe i své nohy ušetřit značného nepohodlí,“ říká ortoped, operatér, sportovní traumatolog a vedoucí lékař ORP Centra MUDr. František Picek.

Jak funguje naše noha

Při výběru bot a volbě vhodných aktivit se hodí vědět, jak noha a následně celý pohybový aparát v zátěži fungují. „Při běhu a dlouhé chůzi hraje hlavní roli chodidlo. Je chybou, když chodidlo při dopadu doslova pleskne o zem, tím trpí celé tělo. Krásně byste práci chodidla viděli ve zpomaleném záznamu. Každá fáze došlapu i odrazu při chůzi i běhu má mimořádný vliv na všechny další klouby,“ popisuje lékař. Přenesení dynamiky pohybu se tak týká rovněž kotníku, kolen, kyčle a následně také páteře.

„Noha je pro tlumení nárazů vybavena příčnou a podélnou klenbou. Jenže problém je v tom, že nikdo z nás nemá chodidlo dokonalé, proto je nutné, aby s odpružením a mírněním nárazů na pohybový aparát pomohla bezvadně odpružená a lehká bota,“ upozorňuje MUDr. Picek.

Výrobci používají k odpružení řadu technologií, někdy jsou to vzduchové polštáře, jindy speciálně tvarované podrážky. „Obojí schvaluji a u obojího se dá říct, že noze s odpružením pomůže. Některé firmy ale vyrábějí boty, které nutí chodidlo do pronace, tedy k vychýlení, nebo do supinace, tedy k rotaci, a to dobré není,“ dodává ortoped.

Ne vše, co je drahé, je kvalitní

Při výběru vhodných bot lidé často dělají tu chybu, že vybírají podle ceny. Vysoká cena přitom nezaručuje stejně vysokou kvalitu. „Boty je potřeba kupovat rukama a ne jen očima. Zadní část boty, tedy opatek, by měla být pevná, přední část boty má být ohebná,“ radí odborník.

Bota by také neměla být zbytečně těžká a rozhodně by neměla tlačit. A to ani na délku, ani na šířku. Při výběru by si člověk měl vyzkoušet obě boty, ne jen jednu, a součástí vyzkoušení by měla být i chůze.

Speciální vyšetření

Možná vás napadne, zda je vůbec možné odhalit potřeby své nohy. Metod, které zjistí, jak na tom vaše noha je a co pro ni můžete udělat, je mnoho.

1. Pedobarografie: Vyšetření odhalí stav podélné a příčné klenby, symetričnost zatížení nohou a přetížení jednotlivých částí plosky. Pacient se v rámci vyšetření projde po tenzometrické desce, která na monitoru počítače snímá otisky jeho nohy.

2. Videoanalýza běhu: Je vhodná pro sportovce, ale i pacienty s chronickými bolestmi nosných kloubů.
Odhalí špatné pohybové stereotypy, zjistí příčinu bolesti, odstraní a napraví zjištěné poruchy.

3. Formthotics: Analýza s nošením speciálních dynamických termoplastických stélek do obuvi, které se liší hustotou, měkkostí a jsou jednovrstvé i dvouvrstvé.

Existují různé druhy stélek určených pro sport i běžné nošení. Stélky se nahřejí a okamžitě poté vloží do obuvi, ve které klient odchází. Po měsíci dojde k analýze stélky, kdy fyzioterapeut podle otisků pozná, kde je noha špatně zatížena a kde může pomoci další úpravou stélky.

Manuál, jak kupovat boty Výběr bot vyžaduje slušnou dávku asertivity, trpělivosti a času. „Já sám jsem si kupoval běžecké boty téměř dvě hodiny, a dokonce jsem běhal po obchodním domě,“ přidává osobní zkušenost MUDr. Picek.

Čím se tedy při výběru bot řídit:

1. Vyhněte se tržnicím, kupujte v ověřených obchodech.

2. Na běh vybírejte pouze boty běžecké.

3. Bota na sport musí mít dobrý odpružovací systém (většina značkových bot jej má).

4. Nenechte se prodejcem nutit do „vychytávek“, jež obě chodidla nutí k rotacím.

5. Bota musí být lehká a prodyšná.

6. Botu řádně prohmatejte a zohýbejte. Pata musí být pevná, špička pružná a uprostřed botu nesmíte přehnout.

7. Požádejte prodejce, abyste si mohli obě boty nazout, proběhnout se a zprudka zabrzdit (bota nesmí při brzdění tlačit).

8. Kupujte boty o jedno až jedno a půl čísla větší.

9. Spolu s botami si kupte i kvalitní ponožky z mikrovlákna (nikoli bavlněné). 

„Z pohledu ortopeda je nejlepší fyzickou aktivitou takzvaný indiánský běh, což je kombinace rychlé chůze a běhu. Běh je a vždy bude sportem oblíbeným, nicméně zatěžujícím klouby. Tělu prospívá rychlejší chůze, ideálně se zapojením holí pro nordic walking, které začlení do akce i ruce a ramena,“ radí MUDr. František Picek.

Autor: Barbora Neubergerová
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.