Které zdravé potraviny nesmíte jíst každý den?

29. října 2017 • 06:00

Všeho moc škodí. To platí v životě téměř o všem. A tak zdravé potraviny nejsou výjimkou. Co je jednou zdravé, může se stát při každodenní konzumaci pro tělo jedem. Na co si dát pozor a které zdravé potraviny rozhodně nejezte každý den?

Uzený losos

Losos se tváří jako jídlo, se kterým prostě nemůžete šlápnout vedle. Ale pozor – pokud milujete jeho uzenou variantu, existují tu určité limity. Uzení studeným kouřem může v mase zanechat polycyklické aromatické uhlovodíky, které výrazně zvyšují riziko rakoviny. Měli bychom ho tak konzumovat jednou, nanejvýš dvakrát do týdne. Uzení naštěstí není jediná možnost, jak lososa připravit, a tak si ho zvesela můžeme dát třeba pečeného, dušeného nebo vařeného v libovolném množství.

Autor: iStock

Kokosový olej

Tento tuk je v poslední době velkým trendem zdravého stravování. To ovšem neznamená, že bychom ho měli konzumovat denně. Obsahuje totiž velké množství nasycených mastných kyselin, na druhou stranu je ale také velmi bohatý na triglyceridy, které snižují celkové množství cholesterolu v krvi. Doporučené denní množství by nemělo přesáhnout dvě čajové lžičky.

Autor: iStock

Kombucha

Tento nápoj plný probiotik, která jsou příznivá pro naše trávení, je opravdu velmi zdravý. Jedinou nevýhodou však je, že je značně kyselý, a tak ve velkém množství způsobuje pálení žáhy. Usrkávání kombuchy během dne ale také není úplně ono. Obsahuje velké množství cukru, takže trpí vaše zuby, které se snadněji kazí, o přibývání na váze ani nemluvě. Optimální konzumace pro zdravého člověka na jeden den je zhruba jedna až dvě sklenice.

Autor: iStock

Tuňák

Je mnoho důvodů, proč tuňáka milovat. Obsahuje hodně bílkovin a minerály jako železo, vápník, zinek nebo hořčík. Může ale obsahovat vyšší množství rtuti, a tak bychom ho rozhodně neměli konzumovat každý den. Zvláště opatrné by měly být těhotné ženy nebo lidé zotavující se po nemoci. Otrava rtutí může vést k problémům se zrakem a k ochabování svalů. Tuňáka si dopřejte také nanejvýš dvakrát týdně.

Autor: iStock
Grilované maso

Pokud je maso připravované za vysoké teploty anebo se griluje nad tukem odkapávajícím na oheň, výrazně se tím zvyšuje podíl karcinogenních látek v něm. Může jít o smažení na pánvi anebo také právě o grilování. Heterocyklické aminy se však nenacházejí ve velkém množství potravin, takže pokud jde třeba o grilovanou zeleninu, ovoce nebo rostlinné varianty masa, můžete zůstat v klidu a dopřávat si je denně. Grilované maso potom třeba jednou do týdne.

Autor: iStock

Článek vyšel v původním znění na ženy.cz.

Autor: Kateřina Matušková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.