Jak si udržet zdravé nohy

Jak si udržet zdravé nohy
Chodidla si nechte jednou za čas promasírovat. • Autor: istockphoto.com
10. října 2016 • 10:14

Koho z nás po vyčerpávajícím dni někdy nebolely nohy? Třebaže jste toho ani moc nenachodili, stejně jsou unavené. Dá se však udělat mnoho věcí, aby se cítily jako v bavlnce. 

Když se narodí miminko, má nožičky ploché. S tím, jak se z kojence stává batole, si jeho chodidla zvykají na stále nové podněty, jejich klenba se postupně začíná měnit. S postupujícím věkem se noha mění do pozdější, konečné podoby. Co se však stane? Dítě, ať už z lenosti nebo frajerství, často podléhá nesprávnému držení těla. Jakmile se začne hrbit, vystrčí zadeček a bříško a všechno se ihned přenáší do nohou, které se pak dostávají do nesprávného postavení. Výsledkem jsou vbočené, vybočené nebo různě ploché nohy a to je cestička pomalu vedoucí k pozdějším problémům. 

Společně s tím, jak si nohy dítěte ukládají do své „tvarové“ paměti nesprávný styl chůze a pohybu, se daleko více opotřebovávají klouby na jeho dolních končetinách. Při nesprávném pohybu nohou dochází k větším otěrům uvnitř kloubů, chrupavka tak dostává celkem dost zabrat a vše projeví v pozdějším věku neúnosnými bolestmi. A jak to obvykle končí, je nám všem dobře známo.

Totální endoprotéza kyčle nebo kolene, na kterou obvykle dochází už po padesátce, je řešením na deset, patnáct let, poté bývá většinou nutné provést reoperaci. Když si spočítáte náklady na operaci a porovnáte je s tím, čím můžete svým nohám v rámci zdravého pohybu přispět, vyjde vám, že prevence se i v tomto ohledu velice, mnohonásobně vyplatí. Začít můžete již se svými malými dětmi, ale nezanedbávejte ani sami sebe. Věnujte se nohám, kdykoli máte pár minut času - odměna vás nemine. 

Každý vždy nemá na to, aby absolvoval dvakrát měsíčně profesionální pedikúru. Existují ovšem různé pomůcky, jež lze využít v rámci domácnosti. Příkladem budiž domácí masážní vanička, která slouží k ošetření nohou. Kromě změkčení kůže jsou zde programy na jemnou masáž chodidel nebo bublinkovou lázeň, díky které se do kůže lépe vmasírují různé aromatické látky. A zatímco vaše nožky odpočívají v teplé voňavé lázni, můžete si číst nebo sledovat oblíbený film…

Jakmile nohy po koupeli pečlivě utřete, můžete se dát do díla: Uchopte jeho nožku do rukou a jemně ji promasírujte - pro lepší klouzavost můžete použít hydratační krém, tělový olej nebo mléko. Při tom nezapomeňte na žádné zákoutí, velkou pozornost věnujte oblasti na spodku chodidla a mezi prsty u nohou. Pohybujte s nimi dokola, natahujte jednotlivé prsty, roztahujte je od sebe, ohýbejte je, aby se procvičily. Ale jen dokud je vám to příjemné, nikdy to nesmí bolet! Sevřete jemně nohu v oblasti prstů, druhou rukou uchopte patu a proveďte pohyb, jako byste ji chtěli vytáhnout/protáhnout směrem ven. Tento pohyb proveďte 5-10x po sobě. Poté přejděte na druhou nohu. 

Při tomto cviku si vaše prsty na rukou hezky „popovídají“ s prsty na nohou. Položte si nejprve pravou nohu na koleno levé nohy a připravte si levou ruku. Pomalým pohybem vložte prsty ruky mezi prsty nohy - zpočátku vám to půjde těžce, ale postupně se dopracujete úspěchu. Prsty rukou i nohou pak proti sobě pohybujte - ohýbejte je, táhněte je navzájem dolů a nahoru. Tímto „povídáním“ dokonale uvolníte jednotlivé klouby prstů u nohou, ale také aktivujete tukové polštářky, které jsou uložené pod prsty na nohou. 

Všechno výše popsané „dělání“ můžete samozřejmě provádět s nohama svýma, ale i s nohama svých dětí - těm se takové hrátky velice líbí. Zpestřit nudné nedělní odpoledne doma můžete sobě i jim vytvořením jakési překážkové dráhy. Chodidla dostávají při jejím překonávání dostatek rychle se měnících podnětů, díky kterým se aktivují všechny drobné svaly chodidel, nohy se tak zbavují únavy a tendence ke špatnému postavení.

Jak na to? Je to velmi jednoduché: Do větších krabic, třeba od bot, naskládejte různé „povrchy“ - například nastříhané kousky starého koberce, písek, oblázky, golfové míčky, gumičky do vlasů… fantazii se zde meze nekladou. Krabice položte na zem za sebe, „nastupte“ a zkuste dál pokračovat se zavřenýma očima. Nohama „čtěte“, po čem právě šlapete… 

Oblíbená hra, při které se děti opravdu zabaví, je hra „na ponožky“. Děti se posadí na zem (na podložku, deku, koberec…) naproti sobě a navzájem si zkusí jen za pomoci nohou/chodidel svléknout ponožky. Při této akci se dokonale procvičí a aktivují svaly klenby chodidel a prstů. A i venku, kde lidé chodí spořádaně po chodníku, je dostatek možností jak si chodidla procvičit. Jakmile narazíte na chodník nebo schůdek, zkuste se na něm občas „pohoupat“ jen s využitím přední části chodidla. Posílíte tím svaly, „promasírujete“ spodní část chodidla a posílíte stabilitu celého těla. 

Inspiraci hledejte v knize: Jednou z užitečných knih, jež vám mohou sloužit k lepšímu pochopení toho, jak je důležité správně se starat o nohy už od útlého věku, kde je plno dobrých nápadů na hravou gymnastiku a ze které pocházejí některé ukázky cviků, je publikace autorů Christiana Larsena, Bey Miescherové a Gabi Wickihalterové „Zdravé nohy pro vaše dítě“. Knihu, která vychází z patentované metody Spiraldynamik, si můžete objednat například na internetové adrese: www.poznani-knihy.cz 

Odborná spolupráce: Lenka Kazmarová fyzioterapeutka a lektorka metody Spiraldynamik ®, FyzioAktiv Praha

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.