Dětem chybí pohyb, i proto jsou více nemocné. Víte, kolik toho má školák zvládnout za den?

  • Dětem chybí pohyb, i proto jsou více nemocné. Víte, kolik toho má školák zvládnout za den?
    Příliš brzká specializace na jeden sport může vašemu dítěti pohyb znechutit • Autor: iStock.com
    15. června 2017 • 06:00

    Děti se hýbou čím dál tím méně, to je známý fakt. Ještě v 70. letech doporučovali doktoři školákům 5–6 hodin pohybu denně, dnes už jsou vděčni i za tři. Mnozí rodiče pohyb neřeší, dokud dítě není obézní. Obezita a s ní spojené choroby ale nejsou jediným rizikem, které nedostatek pohybu přináší. Bez pohybu nedochází u dětí ke správnému vývoji mozku a ostatních tělesných orgánů, dítě má oslabenou imunitu a v neposlední řadě je náchylnější k depresím a psychickým problémům.

  • Pohyb nepotřebují jen tlouštíci

    Držení florbalové hole jednostranně zatěžuje páteř

    „Jedním z velkých mýtů je, že pohyb je potřeba jen pro toho, kdo chce hubnout nebo řeší hmotnost,“ říká na úvod Ing. Petr Havlíček, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju. „Není to pravda. Strava a pohyb jsou dvě složky, které významně a rovnocenně rozhodují o tom, zda člověk bude zdravý, nebo nemocný.“ Některé věci člověk neovlivní – genetické vybavení nebo prostředí, ve kterém žije. „Ale životní styl, tedy co jíme a jak se hýbeme, přímo ovlivňuje to, jestli jsme zdraví, nebo nemocní v plné polovině případů.“ Jinými slovy – kromě veselé mysli a čistoty by lidová moudrost měla dodat i dobré jídlo a dostatek pohybu a pak teprve máme půl zdraví.

    Problém je ovšem v tom, že i když lidé možná tuší, že pohyb je prospěšný, v realitě se to nijak neodráží. Podle posledního průzkumu, který si dělala iniciativa Vím, co jím mezi 4710 žáky z Prahy, Jihočeského a Středočeského kraje, téměř polovina dětí tráví u počítače 2 a více hodin denně. Podle údajů WHO se jakž takž ještě hýbou děti na prvním stupni – denně se pohybové aktivitě věnuje alespoň čtvrtina jedenáctiletých dětí. U patnáctiletých je to už ale jen pouhá pětina. Již dávno také neplatí, že děti na venkově se hýbou více než ty z města nebo že „o víkendu to doženou“.

    720p 480p 360p 240p
    Sedm návyků lidí, kteří milují pohyb

  • Denně alespoň 3 hodiny pohybu!

    ...

    Příčiny jsou jasné: Ubývají místa, kde se děti mohou spontánně hýbat, rodiče se bojí děti pouštět samotné ven a také na ně nemají dostatek času a děti odvádějí od pohybu technické vymoženosti dnešní doby – od počítačů po chytré telefony. „Bez rodičů a jejich příkladu to ale nepůjde,“ říká Petr Havlíček. 

    Problém je, že leckdy ani rodiče netuší, kolik pohybu by školák denně potřeboval, a mají pocit, že jeden kroužek týdně stačí. To je ale málo. Jak si správně nastavit denní dávku? Kolik hodin procházení a kolik minut intenzívního pohybu denně je potřeba? 

  • Pyramida pohybu

    ....

    "Základem pohybových aktivit by měl být pohyb nízké intenzity, kterým by děti měly strávit 60–90 minut denně. Započítat si přitom mohou nejen cestu do školy a nákupy, ale i hru na domácí nástroj a domácí práce,"  vysvětluje PaedDr. Jan Tupý, garant projektu Fandíme zdraví pro oblast pohybu.

    Druhé „patro“ tvoří činnosti střední intenzity, mezi které patří rychlá chůze, jízda na kole nebo bruslích v nenáročném terénu, koulovačka a hry, u kterých se děti příliš nezadýchají. Těm by se žáci měli věnovat minimálně 40–60 minut denně.

    Vytrvalý běh, soutěže, vytrvalostní plavání nebo v zimě jízdu na lyžích v náročnějším terénu počítáme do intenzivního pohybu. Toho by děti měly mít nejméně 20–30 minut denně.

    Jako špičku pyramidy si pak můžeme představit sprint, běh do kopce nebo rychlé plavání. Tedy pohyb, u kterého se výrazně zpotíme a zadýcháme. Díky vysoké intenzitě stačí opakovaný pohyb po dobu 10–20 sekund. Každopádně mezi pokusy by mělo následovat vydýchání cca 1–2 minuty.

    „Celkem by se tedy měly děti hýbat nejméně 3 hodiny každý den – takto se to zdá velmi málo. Realita ale ukazuje, že mnoho dětí nezvládá ani to. Stačí dlouhé sezení ve škole, cesta domů autobusem nebo tramvají, výtah a počítač,“ shrnuje pohybovou pyramidu PaedDr. Tupý.

  • Děti zdraví zajímá

    Otužování
    Dobrou zprávou je, že děti samotné strava a zdravý životný styl zajímá. I proto připravila iniciativa Vím, co jím a piju projekt Fandíme zdraví, v rámci kterého se snaží propagovat správnou výživu a dostatek pohybových aktivit žáků základních škol. Program nabízí informace a workshopy pro vedení škol, zřizovatele, pedagogy, ale také pro kuchařky, vedoucí školních jídelen a v neposlední řadě pro žáky. V programu je ve školním roce 2016–2017 zapojeno celkem 8259 žáků z 15 škol z hl. m. Prahy, Středočeského kraje a Jihočeského kraje.

  • 6 tipů, jak vybrat sport

    Dětský pokoj

    • Výběr přizpůsobte přání, schopnostem a zájmům dítěte.
    • Důležité je, aby dítě sport bavil a chodilo na tréninky rádo; vyzkoušejte proto klidně více aktivit.
    • Pokud si nejste jisti, zvolte všeobecnou přípravu (např. atletiku).
    • Pro předškoláky je nejvhodnější všeobecně rozvíjející disciplína (např. Sokol).
    • Navštivte sportanalytika, který na základě jednoduchých pohybových testů poradí, k čemu má dítě předpoklady.
    • Přihlédněte k finančním a časovým možnostem rodiny.

Autor: Irena Sládečková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.