Potraviny, které prospívají vašim zubům. A čemu se naopak vyhněte? | Moje zdraví

Potraviny, které prospívají vašim zubům. A čemu se naopak vyhněte?

Potraviny, které prospívají vašim zubům. A čemu se naopak vyhněte?
Autor: istock.com
1. srpna 2020 • 06:00

Zdraví zubů se pochopitelně odvíjí od toho, co jíme. Pevné zuby potřebují kvalitní sacharidy, vysoký obsah vlákniny a také potraviny bohaté na vápník, fosfor a hořčík. Vyhnout byste se měli naopak průmyslově zpracovaným potravinám a jednoduchým bílým cukrům. Které potraviny podporují zdraví ústní dutiny a které naopak zvyšují pravděpodobnost krvácejících dásní a citlivých zubů?

Které potraviny zubům prospívají:

Hořká čokoláda

Po čokoládě se kazí zuby, slýchali jste možná v dětství. To je pravda jen zčásti. Zuby se kazí kvůli cukru, kterého některé čokolády obsahují požehnaně. Pokud ale dáte přednost čokoládě s vysokým obsahem kakaa, prospějete tím nejen zdraví vašich zubů. Obsahuje velké množství látek, které zabraňují množení bakterií v ústech a fungují stejně dobře, jak ústní vody. Zároveň potlačuje chuť na sladké, povzbuzuje srdeční činnost a krevní oběh a tlumí úzkosti. Skvělá zpráva, že?

Mák

Mák je jednou z nejbohatších potravin na vápník. Obsahuje ale i celou řadu dalších tělu prospěšných látek. Dopřávat si ho nemusíte jen v makových buchtách a koláčkách. Můžete popíjet makové mléko nebo si do kuchyně pořídit makový olej. Ten je mimochodem skvělý do salátů.

Losos

Tučné ryby jsou bohaté na vitamín D, který pracuje synergicky s vitaminy A a K2 a dodává do zubů vápník. Tím posiluje sklovinu. Ryby jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které jsou důležité v prevenci paradentózy. Tuňák, makrela, losos a pstruh jsou vaši největší spojenci.

Listová zelenina

Brokolice, kapusta, špenát, mangold nebo rukola, tahle listová zelenina je bohatá na prebiotika a napomáhá udržovat ústní mikroflóru v rovnováze. Obsahuje také velký podíl minerálů, které zuby posilují.

Grepy a pomeranče

Ačkoliv jsou kyselé, pokud konzumujete citrusy s mírou, mohou být pro zdraví vaší ústní dutiny prospěšné. Jak grapefruit, tak pomeranče obsahují vysoký obsah vitamínu C, který posiluje krevní cévy a pojivové tkáně v ústech. Zpomaluje tak rozvoj zánětu dásní, který může vést až k parodontóze. Studie z roku 2005 zjistila, že po pouhých 2 týdnech každodenní konzumace grapefruitu se účastníkům zvýšila hladina vitamínu C a krvácivost dásní se naopak snížila.

Potraviny, které vynechte 

Sušené ovoce

Sušené ovoce je opravdu cukrová bomba. A jednoduché cukry v ústech vytvářejí kyselé prostředí a to má negativní vliv na stav skloviny. Pokud ovoce, tak rozhodně čerstvé. Obecně – pokud chcete minimalizovat škodlivý vliv cukrů na zuby, vypláchněte si po každé konzumaci ústa vodou. Kartáčkem a pastou je ale vyčistěte až nejdříve za půl hodiny. 

Slané sušenky a chipsy

Stejně jako jednoduché cukry, tak i sacharidy ze slaných krekrů a chipsů v kombinaci s dochucovadly jsou skvělou potravou pro škodlivé bakterie. Ty mají pak za důsledek vznik zubního kazy, odvápnění skloviny nebo i zápach z úst.

Sladké nápoje

Ještě horší než jednoduché cukry je kombinace s kyselinami. Typickými zástupci takové potraviny jsou kolové nápoje, sladké limonády, ale i džus, energetické nápoje nebo víno. Pokud si chcete limonádu dopřát, vypijte ji, zapijte vodou a po půl hodině si vyčistěte zuby.

 

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.