Rozhodli jste se hubnout? Tipy, jak zrychlit metabolismus | Moje zdraví

Rozhodli jste se hubnout? Tipy, jak zrychlit metabolismus

Rozhodli jste se hubnout? Tipy, jak zrychlit metabolismus
Autor: iStock
5. ledna 2021 • 14:00

Rychlost metabolismu je dána geneticky, závisí také na podílu vaší svalové hmoty. I tak mu ale můžete trochu pomoci při spalování. Co vyzkoušejte?

Snídejte

Většina odborníků se shoduje: Snídaně do hodiny po probuzení nastartuje metabolismus. Pokud se ráno nenajíte, je tu riziko, že tělo najede na krizový hladový režim a začne si následně každou dodanou kalorii šetřit na horší časy. A hladovění vede ke zpomalování metabolismu a přibývání na váze. Takže, jak ráno? Kvalitní bílkovina (jogurt, skyr, tvarohová pomazánka, šunka, omeleta), komplexní sacharidy a dostatek vlákniny (neslazené cornflakes, vločky, tmavé pečivo) a zelenina. A pokud milujete kávu, máme pro vás dobrou zprávu. Podle studie publikované v časopise Physiology & Behavior mají lidé, kteří pijí klasickou kávu, o 16 % rychlejší metabolismus než ti, kteří dávají přednost nápojům bez kofeinu.

Jezte bílkoviny a vlákninu

Bílkoviny by měly tvořit podstatnou část jídelníčku všech. Zjednodušeně řečeno – kolik vážíte kilogramů, tolik gramů bílkovin byste měli sníst nejméně za den. Čili 60 kg = nejméně 60 gramů bílkovin. Všechny tyhle bílkoviny nejen zasytí, ale regulují hladinu cukru v krvi a vy nebudete mít chuť na sladké. Co tedy jíst? Rybí maso, drůbež, šunku, vejce, tvaroh, řecký jogurt, cottage cheese nebo luštěniny.

Denní příjem vlákniny dospělého člověka by měl být asi 30 gramů. Průměrný příjem v Česku je však podle odborníků poloviční. Přitom je tato základní složka stravy, která je obsažená v rostlinných potravinách, velmi důležitá pro správné fungování organismu. Zlepšuje totiž zažívání a pomáhá také při hubnutí, protože zvyšuje objem stravy, vyvolává pocit nasycení, ale nezvyšuje energetický příjem.

Mezi nejvýznamnější zdroje vlákniny patří celozrnné pečivo, zelenina, ovesné vločky, čočka a luštěniny.

Dejte si zelený čaj

Stejně tak jako nápoje s kofeinem také zelený čaj zrychluje metabolismus. „Zelený čaj je ta nejzásadnější věc pro zrychlení metabolismu,“ říká Tammy Lakatos Shames, autorka publikace „Fire Up Your Metabolism: 9 Proven Principles for Burning Fat and Losing Weight Forever“. Dva až čtyři šálky zeleného čaje denně vám podle studií pomohou spálit až 50 kalorií denně, což máme za rok dvě kila. Na to, že nemusíte hnout ani prstem, je to dobrý tip, že?

Hýbejte se

Pohyb je samozřejmě jedním z nejefektivnějších nástrojů, jak nastartovat metabolismus. Není pravda, že čím intenzívnější, tím lepší. Nejvíc důležité je, aby vás bavil. Navíc nejrůznější studie ukazují, že výhodnější je intenzitu cvičení střídat. Můžete chodit na procházky nebo část cesty z práce pěšky. Cvičte doma u seriálů, choďte do přírody. Hlavně si nemyslete, že pouhých deset minut nemá cenu. Studie ukazují, že každý pohyb se počítá!

Spěte

Během spánku se uvolňuje hormon leptin, který informuje tělo o tom, jestli má, nebo nemá dost tuků. „Funguje jako jejich odbourávadlo. Uvolňuje se v noci, nejvíce pak před půlnocí. Když je člověk aktivní, není po leptinu ani stopy, musíte jít spát a leptin pak překontroluje vaše nakládání s tuky,“ upozorňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová. Dodává, že na to, aby se vám dobře spalo, je potřeba jít do postele v pohodě. Jakmile vás trápí smutky nebo stres, celé tělo je v napětí, což spánek narušuje.

Stává se povrchnějším, mění se jeho jednotlivé fáze, nedochází k relaxaci ani regeneraci nebo prokrvení, které je pro metabolismus také velmi důležité, protože kde proudí krev, proudí i látková výměna. 

 

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.