Alkohol a hubnutí: Opravdu platí, že během redukce hmotnosti musíme alkohol zcela vynechat? | Moje zdraví

Alkohol a hubnutí: Opravdu platí, že během redukce hmotnosti musíme alkohol zcela vynechat?

Alkohol a hubnutí: Opravdu platí, že během redukce hmotnosti musíme alkohol zcela vynechat?
Alkohol a hubnutí • Autor: istock.com
13. května 2022 • 06:00

Pokud se právě nacházíte někde uprostřed hubnutí nebo se zrovna do hubnutí pouštíte, určitě i Vás zajímá, jak je to s alkoholem. Mohu, či nemohu svou oblíbenou „dvojku“ bílého?

Alkohol a hubnutí skutečně nejdou příliš dohromady. Důvodem je mnohdy vysoká kalorická hodnota alkoholických nápojů, stejně jako zatížení organismu, který se následně brání tím, že vše ostatní ukládá do tuků.

Video se připravuje ...
Podcast Restart: Mýty a fakta o stravě a hubnutíVIDEO 

Vše začíná v hlavě

Vynechat alkohol na dobu redukce se sice může zdát jako nadlidský úkon, vše je ale pouze o vašich prioritách. Pokud to s hubnutím myslíte vážně, nezbývá než se rozhodnout, že alespoň na nějaký čas alkohol skutečně vynecháte. Nastavení mysli je důležité, ale vězte, že jakmile se jednou rozhodnete, vynechat alkohol bude snazší, než si myslíte. Tělo vás navíc odmění lepším pocitem, vyšší dávkou energie a rychleji ubývajícími kilogramy.

Jsou dva typy lidí, kteří mají problém zříci se alkoholu. První typ používá alkohol jako způsob relaxace, kdy děti už spí a všechna práce je hotová, druhý typ pak má problém vynechat alkohol proto, že není dostatečně rozhodnut či namotivován hubnout. Psychickou závilost na alkoholu však snadno odbouráte převážně tím, že ji nahradíte jinou aktivitou. Co takhle jóga či meditace, která vás skvěle protáhne a zklidní? Ráno vás navíc určitě nebude bolet hlava.

Jednou začas „ano“

Když vás jednou začas chuť na vaše oblíbené víno skutečně přepadne, nemusíte zoufat. Zkrátka si ji dopřejte. Volte suché bílé či červené víno, ta nejsou tak kalorická jako jejich sladké či polosladké varianty, anebo si udělejte střik.

Na co si dát pozor?

Alkohol patří po tucích do nejkaloričtější skupiny, 1 gram ethanolu má rovných 29 kJ. Obezřetní bychom měli být především, pokud jde o míchané koktejly či sladší vína, tam se s cukrem nešetří. Pozor také na pivo, které má vysoký glykemický index, po kterém hladina cukru v krvi vylítne doslova raketovou rychlostí. Alkohol jako takový vám tak poměrně snadno může navýšit váš denní kalorický limit, který je při redukci nutné dodržet.

V čem je hlavní problém

Alkohol jako takový se v našem těle na tuky nepřemění, toho není schopen. Problém nastává ve chvíli, kdy se alkohol ve větší míře používá jako zdroj energie a ostatní živiny zůstávají nevyužity. V praxi to znamená, že vše ostatní, co zkonzumujete, se uloží právě do tukových zásob. Dochází tak k blokování správného spalování na mnoho dlouhých hodin, což při hubnutí není příliš žádoucí. Alkohol navíc povoluje zábrany zdravou stravu dodržet a během několika minut vám může zničit celodenní snahu o zdravou formu. 

Autor: Valentina Lebová
 
Video se připravuje ...

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.