Jídla, která vám pomohou zhubnout | Moje zdraví

Jídla, která vám pomohou zhubnout

29. ledna 2021 • 10:00

Předsevzali jste si, že letos opravdu začnete jíst dietně, ale stejně jako v předchozích letech se vaše motivace blíží nule? Možná jste na sebe moc přísní. Jíte málo, vaše tělo hladoví, a raději tak ukládá zásoby na další chvíle energetické nouze. Co kdybyste naopak kalorie přidali? Následující potraviny vám s hubnutím totiž pomohou.

Ryby

Ryby by se ve vašem jídelníčku měly objevit alespoň jednou do týdne, jelikož obsahují prospěšné esenciální mastné kyseliny řady omega-3, vitamin D, jod, železo a selen. Na rozdíl od běžného masa se u ryb nemusíte bát vyššího množství tuku. Bílkoviny v rybách jsou lehce stravitelné a žaludek opouštějí po dvou až třech hodinách, zatímco maso vepřové se tráví až osm hodin. 

Řecký jogurt

Řecký jogurt je bohatý na bílkoviny a ty jsou při hubnutí důležité. Tělo je spaluje mnohem pomaleji než tuky a cukry. Dokáží nejlépe zasytit, takže po nich budete mít později hlad než po stejně kalorickém jídle složeném ze sacharidů. Díky bílkovinám ve stravě také udržíte svoji svalovou hmotu, což je pro hubnutí také důležité. A co je nejlepší zpráva? Po jídlech s obsahem bílkovin máte mnohem menší chuť na sladké než po jídlech plných sacharidů.

Hovězí maso

Libové hovězí vás zasytí po zbytek dne. Zároveň získáte mnoho zdraví prospěšných látek. Hovězí maso obsahuje bílkoviny, železo a další minerály. Podstatnou látkou je také L-karnitin, který dokáže spalovat tuky a budovat svalovou hmotu.

Celozrnné obiloviny

Vlákninu bychom v našem jídelníčku neměli podceňovat, i když zrovna hubnout nepotřebujeme. Působí skvěle proti některým civilizačním chorobám, takže snižuje hladinu cukru v krvi a cholesterol. Kromě toho může pomáhat předcházet rakovině tlustého střeva. Zlepšuje zažívání a pomáhá také při hubnutí, protože zvyšuje objem stravy, vyvolává pocit nasycení, ale nezvyšuje energetický příjem. Na vlákninu jsou bohaté celozrnné potraviny nebo zelenina.

Luštěniny

Také luštěniny jsou bohaté na vlákninu i bílkoviny. Jsou zdravé a zasytí. Na druhou stranu jsou energeticky vydatné. I tak se vyplatí naučit se zařazovat luštěniny do jídelníčku poměrně často. Luštěniny se dají servírovat mnoha způsoby. Nejen jako příloha, ale hodí se i do salátů, pomazánek, existuje mnoho luštěninových polévek.  

Grapefruit

Grapefruit obsahuje aminy, které podporují spalování tuků a zvyšují přeměnu energie. Grapefruit zároveň zlepšuje prokrvení těla, což nás přirozeně nutí vydat více energie. Díky specifické hořké chuti grapefruit také zahání chuť na sladké a lehce zasytí.

Ananas

Zásadní látkou, kterou obsahuje ananas, je bromelin. Tato látka napomáhá účinnému spalování tuku uloženého v podkoží. Bromelin je možné užívat také jako doplněk stravy. Což je dobrá zpráva pro ty, kteří jsou na ananas alergičtí.  

Zelený čaj

Kvalitní zelený čaj má mnoho zdraví prospěšných látek. Zpomaluje proces ukládání tuků v těle a zároveň zvyšuje spalování kalorií. Mimo jiné je silným antioxidantem. Aby naše tělo mohlo využít jeho správný potenciál, měli bychom denně vypít alespoň dva šálky zeleného čaje.

Káva

Jste zvyklí si po jídle dát dobrou kávu? Není to náhoda! Černá káva totiž pomáhá lepšímu trávení. Kofein zvyšuje spalování tuků. Zároveň také zvyšuje krevní tlak, a tím stimuluje látkovou výměnu.

Chilli papričky

Látky obsažené v chilli papričkách zrychlují trávení a zvyšují tvorbu prospěšných žaludečních šťáv. Díky pálení a horkosti těla, které způsobuje kapsaicin, jsou uvolněny endorfiny, je podporován krevní oběh a urychlován metabolismus. Tělo tak doslova použije tuk jako palivo pro vytvořené teplo.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.