Proč chodit cvičit? Budete šťastnější

Proč chodit cvičit? Budete šťastnější
Zkušení trenéři ve fitness by vám měli poradit, abyste při cvičení nedělali chyby • Autor: iStock.com
28. srpna 2017 • 06:00

Chodíte rádi do fitness centra nebo o tom zatím jen uvažujete? Pokud už patříte do jedné či druhé skupiny, rozhodně by vám tenhle text neměl uniknout. Pravidelné cvičení totiž nepomáhá jen vašemu tělu, ale i psychice. Máme pro vás důkaz a k tomu pár tipů, jak se vyvarovat začátečnických chyb. 

Jak je to tedy s „fitkem“ a naší psychikou? Abyste ze cvičení vytěžili maximum, musíte z návštěvy posilovny udělat zvyk a pravidelnou aktivitu. Jinak to skutečně nemá smysl. Fitness centrum byste měli navštěvovat minimálně dvakrát týdně. První výsledky pak můžete očekávat zhruba po měsíci cvičení. 

Podle fyzioterapeutky Michaely Jakubcové má pravidelná návštěva „fitka“ pozitivní vliv na člověka ve všech směrech. A za jak dlouho můžete očekávat výsledky? Podle odbornice je to individuální. „Záleží samozřejmě, jestli se jedná o trénovaného jedince, nebo začátečníka. Jestli daný jedinec má nějakou pohybovou zkušenost, například z jiných sportů,“ vysvětluje Jakubcová.

Hormony štěstí

O endorfinech neboli „hormonech štěstí“ už jste určitě někdy slyšeli. Cvičení, ale i plavání či další sportovní aktivity uvolňují endorfiny, které se vyplavují do mozku. Pravidelný pohyb uvádí naši levou hemisféru do stavu odpočinku. Impulz naopak dostává pravá hemisféra, ve které je centrum kreativních a abstraktních činností. Výsledkem je pak celkové zlepšení nálady.

Takže pokud máte depresi, nechoďte do baru, ale do „fitka“. Množství endorfinů se sice zvyšuje i díky příjemným zážitkům, jako je například meditace či poslech hudby, ale proč „nezaplácnout“ dvě mouchy jednou ranou? Zpevníte si tělo a ještě se budete cítit skvěle!

Oslovená fyzioterapeutka dále připomíná, že zahájení správného cvičení v posilovně je lepší nejprve pod dohledem odborníka. „Je vhodné zvolit trenéra nebo doprovod, který už fitness centrum navštěvuje delší dobu,“ doporučuje Jakubcová a pokračuje: „Před zahájením tréninku je vhodné posoudit i zdravotní stav. Zásadní je pak dávkování cvičení. Přetrénování totiž může mít na psychiku naopak negativní dopad. Pohodová atmosféra vás bude motivovat a naláká vracet se na „místo činu“.

Tréninkový plán

Duševní podpora je také dána typem tréninku. U posilovacího tréninku totiž není vyplavování „hormonů štěstí“ až tak velké. Naopak u kardio tréninku je mnohem markantnější.

Abyste vůbec nějakých výsledků dosáhli, měli byste mít trénink naplánovaný dopředu. Měli byste znát cviky na svalové partie, které si chcete v daný den procvičit. Trénink se zkrátka musí stát součástí vašeho života, musíte s ním počítat a pokud nebudete nemocní, neměli byste žádnou lekci vynechat.

A rada na závěr. Hodně samozřejmě záleží i na výběru fitness centra. Určitě byste měli zvolit takové, ve kterém se budete cítit dobře. Do ošklivé restaurace či kavárny vás určitě také nikdo nedostane, tak proč si raději nepřiplatit a nezajít si někam, kde vám bude „fajn“. Pokud budete nesví a nervózní, výsledek se stoprocentně nedostaví.

Jak se zamilovat do pohybu tak, že bez něj už nebudete moct být? Stačí dodržovat těchto sedm návyků. Podívejte se na video.

720p 480p 360p 240p
Sedm návyků lidí, kteří milují pohyb

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.