Zdřímnutí během dne zlepší činnost mozku. Kdy a na jak dlouho si dát šlofíka? | Moje zdraví

Zdřímnutí během dne zlepší činnost mozku. Kdy a na jak dlouho si dát šlofíka?

Zdřímnutí během dne zlepší činnost mozku. Kdy a na jak dlouho si dát šlofíka?
Autor: archiv firem
14. listopadu 2019 • 12:00

Jsou dny, kdy má člověk chuť si odpoledne zalézt do deky a natáhnout se na kanape. Ať je to vlivem počasí, vydatného oběda nebo probdělé noci. Sami ale také dobře víme, že po některém spánku se probudíme svěží a jindy zase jako praštění palicí. Zdřímnutí během dne může naši energii i myšlení povzbudit, důležité ale je vědět, kdy a na jak dlouho si zdřímnout!

O tom, že zdřímnutí přes den pomůže dohnat probdělou noc, není pochyb. Správně načasovaný "šlofík" má ale daleko větší benefity. Podle studie NASA dokáže takové čtyřicetiminutové zdřímnutí zvýšit pozornost o sto procent. Jiné studie zjistily, že 20 minut spánku probere člověka lépe než jeden šálek kávy.

Vědci z německé Saarland University zase dokázali ve studiích, že 45–60 minut zdřímnutí umí až pětkrát zlepšit kognitivní funkce mozku. Tedy paměť, koncentraci, komunikaci, pozornost, rychlost myšlení nebo schopnost pochopení informace. A do třetice, studie Georgetownské univerzity zase zkoumala vliv denního spánku na kreativitu, která se díky odpočinku dokázala zvýšit. V neposlední řadě může mít zdřímnutí vliv i na zlepšení nálady. Otázkou ale zůstává: kdy a na jak dlouho?

Podle vědců existuje několik variant a která bude optimální pro vás, záleží na vašich možnostech a také důvodech, co od denního spánku očekáváte.

Probudit mozek nebo dobít baterky

Pokud se cítíte odpoledne unavení a potřebujete rychle dobít baterky, pak vám stačí zdřímnutí na 10 až 20 minut. Během této chvíle ani nestihnete usnout tvrdě, váš mozek si ale dostatečně odpočine a vy se odpoledne můžete s novou vervou vrhnout na řešení pracovních úkolů nebo vyřizování pošty.

Pokud se cítíte stresovaní nebo se musíte učit a máte trochu více času, pak si nařiďte budík na šedesát minut. Právě takto dlouhé zdřímnutí umí podle vědců zvýšit toleranci vůči stresu a zároveň zlepšit právě kognitivní funkce mozku zodpovědné za učení a paměť. Pokud si nemůžete dovolit hodinu, nezoufejte a zkuste i těch dvacet minut. I malé množství spánku dokáže podle vědců mozek probudit a jeho činnost zlepšit.

Pokud jste zcela přetaženi a cítíte se vyčerpáni, věnujte si hodinu a půl. Devadesátiminutové pospání umožňuje projít jedním kompletním spánkovým cyklem, a vy tak vašemu tělu dopřejete restart. Odměnou vám bude nejen více energie, ale i čerstvý mozek.

Kdy si pospat

Ideální čas na zdřímnutí je po obědě: pro skřivany (kteří vstávají dříve) kolem jedné, pro sovy (vstávají později) kolem třetí odpoledne. Snažte se nechodit odpočívat později a vzbudit se nejpozději v půl čtvrté. jinak byste mohli mít večer potíže s usínáním. Pro většinu z nás ovšem čas nepředstavuje zásadní problém. Horší je to, že většina z nás nemá kde se přes den natáhnout.

Pokud ale náhodou patříte k těm šťastnějším, kteří mají k dispozici nějaké klidné a nerušené místo v práci nebo jsou přes den doma, možná se vám budou hodit i další tipy pro efektivnější spánek:

Zatáhněte závěsy, aby byla v místnosti co největší tma.

Udělejte si pohodlí, ideální je zachumlat se do teplé deky.

Pokud neusínáte, nestresujte se. I odpočinek bez spánku vás posílí.

Dejte si kávu

A pokud se po dvaceti minutách chcete probudit svěží, dejte si před spaním kávu. Opravdu! Jak uvádí spánkový expert Michael Breus, pokud vypijete šálek kofeinového nápoje a jdete si hned lehnout a odpočívat, kofein začne působit až za nějakou dobu. Tu využijete k odpočinku a pak se probudíte parádně nastartovaní. Po této dvojkombinaci „jste v čilém stavu zaručeně čtyři hodiny,“ ubezpečuje Breus.

Pravidelný odpočinek během dne má nejen vliv na aktuální stav. Dlouhodobě umí snižovat hladinu stresu a také snižovat riziko obezity, srdečních příhod nebo mrtvice. To už stojí za to, abychom si v práci nějakou odpočinkovou místnost našli, že?

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.