Sůl a sýry: Kterým dát přednost?

Sůl a sýry: Kterým dát přednost?
Sýry jsou zdravé, ale obsahují mnoho soli. • Autor: istockphoto.com
28. července 2016 • 15:17

Sýry patří k potravinám s vysokým podílem soli přidané výrobci. Přesto je jezme, neboť jsou významným zdrojem bílkovin a vápníku. Vybírejme však ty s nižším obsahem soli a pokud možno i tuku. Napovíme vám… 

Plísňové sýry 

Jedna z nejvíce postradatelných potravin, patřící k hlavním „podezřelým“ při nevysvětlitelných otocích nebo migrénách. O. k., v „modrých“ sýrech s plísní na povrchu i pod ním jsou nějaké bílkoviny a vápník, tato přednost je však více než popřena bohatou „náloží“ tuku a soli (niva 1,4 g sodíku na 100 g) a obsahem energie, který musí vyděsit i geneticky štíhlé jedince. Niva, rokfór, camembert, hermelín, brie a spol. vycházejí vstříc pouze našemu návyku na slanou/„mastnou“ chuť, nikoli nutričním potřebám organismu, a tak by se do jídelníčku měly zařazovat jen jako pochutiny - tedy v množství menším než malém a pouze svátečně. 

Tvarůžky 

Výrobce tradičních olomouckých syrečků byl nedávno nucen přiznat alarmující propad prodeje. Zafungovala „protisodíková“ osvěta, nebo spíše nevýrazný marketing? Toť otázka… V zájmu objektivity je ovšem třeba zdůraznit, že tvarůžky neobsahují skoro žádný tuk a spolu s eidamem a tvarohem patří k nejlepším zdrojům bílkovin, v tomto bodě trumfnou i drůbeží a rybí maso. 

Balkánský sýr 

Málo tuku, ale hodně soli - 1,3 g na 100 g. V létě si jím osolme zeleninový salát, ale jinak se sýry balkánského typu spíše šetřeme. 

Tavené sýry 

Nebrat. Diskvalifikuje je nevalná chuť i obsah tavicích solí se sodíkem a fosforem. Tyto prvky „vyplavují“ z kostí vápník a tím přispívají ke vzniku osteoporózy. 100 g průměrného „taveňáku“ dodá 0,9 g sodíku, což je bezmála dvojnásobek denní dávky pro normální fungování organismu. 

Tvrdé a polotvrdé sýry 

Při jejich úplném vyloučení z jídelníčku bývá u české populace problém s naplněním denní dávky vápníku, k jejímu pokrytí totiž stačí jen 150 g ementálu či 200 g 30% eidamu. Obsah sodíku v obou těchto sýrech (shodně asi 1 g na 100 g) sice není žádná hitparáda, přesto bychom s ním měli v denním rozvrhu příjmu soli počítat a tvrdé sýry rozhodně nezavrhovat. Tvaroh a sýry typu žervé 

Výborná volba za předpokladu kontrolovaného podílu tuku. „Ani nízkotučné varianty ovšem nemusí být ideální, neboť výrobci mohou ,dohánět‘ chuť chybějícího tuku právě solí,“ upozorňuje vedoucí Centra podpory veřejného zdraví Státního zdravotního ústavu MUDr. Marie Nejedlá. Bez těchto „podrazů“ však tvaroh se svými 0,04 g sodíku ve 100 g splní i přísný limit pro označení „potravina s velmi nízkým obsahem sodíku“ (viz rámeček Čtěte etikety). Zároveň představuje skvělý zdroj vápníku a bílkovin. Nejtvrdším normám pro obsah sodíku vyhovuje i většina krémových sýrů, u těch však pro jistotu bedlivěji sledujte údaj o podílu soli na etiketě. 

Kupujte čistý polotučný nebo (občas) tučný tvaroh a připravujte z něj různé varianty pomazánek. Ředit ho můžete, ale nemusíte mlékem, k ochucení použijte třeba drcený kmín a šalotku, česnek, papriku (mletou i zeleninovou), naťovou cibulku, pažitku, pórek, bylinky (bazalku, kopr, hladkolistou petrželku), řeřichu, strouhaný křen, ředkvičky, kostičky okurky nebo i maličko bílého pepře, pokud ho snášíte. Ve sladké verzi se hodí broskve, meruňky, jahody a bobulovité ovoce spolu s citronovou nebo pomerančovou šťávou, meduňkou či mátou… Možností je mnoho a oblíbená „budapešťská“ pomazánka se zdá být věčná.

Odborná spolupráce: MUDr. Marie Nejedlá, Státní zdravotní ústav, www.szu.cz

Autor: Dita Váchová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.