Od podzimu se více bráníme únavě

Od podzimu se více bráníme únavě
Dostatek energie získáte nejen ze spánku, ale i z potravin. • Autor: istockphoto.com
4. srpna 2016 • 10:40

Podzimní listí už je dávno na zemi a naše energie je na tom podobně. Stres celou situaci jen zhoršuje. Jak získat ztracenou sílu zpět?

Jistě se mnou budete souhlasit, že chladné předvánoční počasí s sebou sice přináší mnoho hezkého, ale zároveň i velkou dávku stresu. Ranní vstávání do tmy a zimy, cesta do práce v tramvaji plné nachlazených spoluobčanů nebo jízda autem v ranní špičce zahalené mraky výfukových plynů nám příliš energie nepřidá. Přičteme-li plnění každodenních úkolů v práci, onemocnělé děti či starost o rodiče, máme co dělat, abychom všechno zvládli.

Po nedostatečném spánku funguje ranní budíček jako šok. Ve chvatu popadneme první sladkou sušenku, abychom zahnali ten největší hlad, krev rozproudíme kávou místo rozcvičkou, pak už jen celý den někam pospícháme. V těle kolísá hladina cukru, stoupá krevní tlak, nevyvážená strava nás může dovést až k diabetu, srdíčko přestává stačit našemu tempu, přidávají se první příznaky vyčerpání. Jak získat zpět ztracenou energii?

Každá buňka v lidském těle obsahuje mitochondrie. Ty by se daly přirovnat k miniaturním elektrárnám, jež chrlí energii jako palivo pro rozličné buněčné aktivity. Některé buňky mají vyšší spotřebu energie než jiné. Velmi mnoho energie spotřebovává naše tělesná pumpa: srdíčko, které musí nepřetržitě přečerpávat krev. V momentě, kdy se ocitneme ve stresu a jsme unavení, však všechny buňky bez rozdílu spotřebovávají energie mnohem víc a kvůli tomu dochází k jejich větší oxidaci. A to je ta pravá chvíle, abychom sáhli po vhodných antioxidantech, které destrukci buněk zpomalí.

Mezi nejčastěji používané antioxidanty patří vitaminy, především C, E a provitamin A, ze stopových prvků se nejvíc osvědčuje například selen či zinek. Dávka hořčíku navíc zafunguje proti svalovým křečím. Během dnů nabitých stresem bychom neměli zapomínat ani na „balzám na nervy“ - vitaminy skupiny B a železo. Mezi výrazné antioxidanty patří rovněž koenzym Q10, jehož efektivita byla mimo jiné prokázána během zvýšeného rizika onemocnění a snížené imunity vlivem chladného počasí nebo stresu.

Jak upravit životosprávu

*Jezte dostatek čerstvé zeleniny, ovoce, celozrnných potravin a mořských ryb.

*Mějte vždy po ruce osobní „nabíječku“: mandle, ořechy, semínka, obilné klíčky a banány. Do říše posilujících rostlin sáhněte pro ženšen, eleuterokok nebo schizandru čínskou, krátkodobě vás nabudí kofein či guarana.

*Dbejte na dostatek posilujícího spánku. K osvědčeným zklidňujícím bylinkám patří meduňka či kozlík.

*Věnujte pozornost pitnému režimu. Pijte čistou vodu, zelený čaj či japonský čaj matcha.

*Relaxujte podle svého naturelu a možností. Správným impulzem může být masáž, jóga a mnoho dalších pohybových aktivit, protože díky pohybu se v mozku uvolňují hormony dobré nálady, které únavu dokážou zdatně vytěsnit ze života.

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.