Návod na přežití předvánočního stresu

Návod na přežití předvánočního stresu
Vánoce by měli být obdobím klidu. • Autor: istockphoto.com
8. srpna 2016 • 09:19

Již staří Řekové věděli, že věci nejsou takové, jak vypadají, ale takové, jak je vnímáme. To znamená, že všechno to předvánoční šílení začíná pouze a jedině v naší hlavě. Jako bychom si za ta léta nastavili, že bez stresu to snad ani nepůjde. A tak si na sebe už s prvním padajícím listím začínáme připravovat test, který by se dal s trochou nadsázky nazvat „co vydržíme“. 

Odborníci mluví o vnitřních příčinách stresu, mezi které patří neustálé zvyšování nároků na sebe sama. Máme na sebe nesmyslné požadavky a jsme přesvědčené o tom, že když nebude všude naklizeno, neumyjeme okna, nenazdobíme byt a neupečeme aspoň patnáct druhů cukroví, Vánoce budou ošizené. Pokud tedy nechcete, aby vás předvánoční shon převálcoval, zkuste trochu slevit. Uvědomte si, že nezvládnete všechno, vaše síly mají své limity, a buďte nejenom realistka, ale sobecky myslete také sama na sebe a na své duševní i fyzické zdraví. 

Samozřejmě je těžké jít do extrému a rodině oznámit, že si na Štědrý večer uvaříte polévku z pytlíku a o dárcích si mají všichni nechat jenom zdát. Na druhou stranu něco z plánovaných úkolů škrtnout můžete. Zásadou číslo jedna je rozlišit podstatné věci od těch ostatních. Nejjednodušší je napsat si seznam. Jakýsi bojový plán, do něhož si poznamenáte všechno, co chcete před Vánoci stihnout. Pak si naplánujte, kdy dané věci chcete dělat, a začněte škrtat.

Klasickým příkladem je mytí oken. Jasně že je potřeba je umýt, je však nutné dělat to zrovna na začátku prosince? Nemusíte to dělat jenom proto, že to bývalo zvykem vaší maminky nebo že by vás sousedka pomluvila. Dalším příkladem je pečení cukroví, kterého nemusejí být tuny. Pro dobrý pocit něco upečte, třeba jen jeden dva druhy, ale zbytek si můžete nechat udělat na zakázku. Bude to třeba stát peníze navíc, ale ušetříte spoustu času a energie. Zaměřte se tedy jen na to, co je nutné.

Rozdělte si úkoly

Doma si všichni zvykli na perfektní servis a celá rodina se na Vánoce opravdu těší. Proč by také ne. Jste to vy, kdo všechno zařídí. Co na tom, že už vám na Štědrý den nezbude žádná energie na radování se a užívání si. Ano, své blízké sice milujete nade vše na světě, ale to neznamená, že od nich nemůžete chtít pomoc. Drobné domácí práce přece zvládne i dítě, natož pak manžel! Jenže jak na ně, když si za ta léta pohodlí zvykli, že se o všechno postaráte? Nabízíme několik lstí:

*Neskuhrejte a nevyčítejte, že jste chudinka na všechno sama. Své požadavky definujte jasně a srozumitelně. A netvařte se přitom beznadějně. 

*Nikomu nic nepřikazujte, pouze krátce vysvětlete, co po druhých chcete.

*Pokud nejste vyslyšena, opakujte svou žádost ve stylu: „Jsem ráda, že mám doma takového pomocníka. 
Udělal jsi mi radost, že ses rozhodl mi pomoct.“

*Nezapomeňte chválit! Pochvala vede k touze po nové pochvale. V duchu i nahlas pochvalte také sebe sama. 

Začněte říkat NE 

Buďte si jistá, že věta typu „Mami, a upečeš ještě ty čokoládové dortíčky?“ spolehlivě opět zazní. V tomto případě radíme jediné - bez výčitek pronést kouzelné slovíčko „ne“. Naučit se tuhle jednoduchou věc je velice užitečné. Ušetří vám to totiž spoustu času, energie a nervů. Své „ne“ nemusíte omlouvat ani vysvětlovat. A ani nemusíte mít výčitky. Pochopte, že umění říkat „ne“ neznamená, že jste egoistická, zlá a nemáte pochopení pro druhé. Je to jen způsob, jak se můžete osvobodit od toho, co ve svém životě nechcete. 

Bez odpočinku se neposunete dál

Aby mohly všechny přirozené procesy fungovat, je třeba, aby byly v rovnováze. Tak je to i s vaší energií. Kde je výdej, tam musí být i příjem. Takže podstatnou částí vašeho života by měl být odpočinek. Řeč není o zhroucení se na gauč a přemýšlení nad tím, co je ještě před vámi. Zkuste čas na relax využít na maximum. Tady je pár osvědčených tipů:

1. Nádech a výdech. Dýchání má velký význam pro zklidnění. Když se soustředíme na to, jak nadechujeme a vydechujeme, a krátce zadržíme dech, vytvoříme si tím příjemný odstup od všech rušivých vnitřních i vnějších vlivů. Zkuste techniku, která opravdu funguje. Počítejte při nádechu do tří, a než vydechnete, udělejte si krátkou přestávku. Počítejte při tom opět do tří, ale o něco pomaleji než předtím. Opakujte minimálně po dobu pěti dechů.

2. Zavřete oči. Položte dlaně na oči, aniž byste se jich dotýkali, a představujte si, že jste ponořeni do vysněného světa z modročerného, hebkého sametu. Nejsou v něm žádné povinnosti, ale jenom absolutní klid a mír.

3. Naložte se do vany. Zavřete se do koupelny a vydejte zákaz vstupu. Napusťte si teplou vanu, do níž přidáte vonnou sůl nebo olej, a celá se do ní ponořte. Zavřete oči a alespoň deset minut odpočívejte. Zkuste se zaměřit jen na tento přítomný okamžik a nedopusťte, aby vám do chvilky pohody vstoupily myšlenky na povinnosti. Pomohou vám výše zmíněné relaxační techniky. 

Autor: Eva Šarfová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.